VIZUÁLNY MANAŽMENT

Vizuálny manažment možno považovať ako vrchol úsilia podniku o sprostredkovanie informácií v mieste ich potreby. V neposlednej rade ide o snahu dodržiavať "lean" zlepšenia  jednoduchou, pochopiteľnou a stálou vizualizáciou po ich samotnej implementácii.

Podstatnú časť tohto prístupu tvorí vizuálne pracovisko, nakoľko sa jedná o miesto tvorby pridanej hodnoty. Využívaním  princípov vizuálneho manažmentu na pracoviskách možno dosiahnuť  prostredie, ktoré sa dokáže samostatne:

  • regulovať
  • organizovať
  • sprostredkovávať informácie

Z pohľadu podniku a jeho samotných zamestnancov sa takýmto spôsobom zvyšuje:

  • bezpečnosť
  • poriadok
  • kvalita výrobkov
  • neverbálna komunikácia
  • povedomie „kto sme a čo robíme“
  • motivácia
  • dodržiavanie štandardov
  • pravdepodobnosť včasného odhalenia problémov
  • úroveň rovnakej interpretácie informácií
  • možnosť neustále zlepšovania.

Jednoduchou kontrolou správneho zavedenia vizuálneho manažmentu je orientácia nezainteresovaných ľudí na danom pracovisku, kedy by mali byť schopní odpovedať na otázky:

  • kto?
  • čo?
  • kde?
  • kedy?
  • prečo?
  • ako?

v rámci 5 minút.

Základné kroky  vizuálneho manažmentu:
 

Vizualny-manazment_2

Základné kroky vizuálneho manažmentu

 

1. krok - Organizácia pracoviska

Táto fáza je reprezentovaná aplikovaním všetkých 5 krokov metódy 5S. Vychádzame z princípu bottom –> up, teda zo systému pracovisko –> celý podnik. Až po úspešnom implementovaní a dodržiavaní tohto kroku možno prejsť do ďalšej fázy.

2. krok - Vizualizácia pomocou zariadení

V tomto kroku sa snažíme všetky podstatné informácie ako indikátory nebezpečenstva, zvýšenej opatrnosti, limity, obmedzenia a vytýčenia plôch vizualizovať pomocou zobrazovacej techniky ako monitor, TV, displej alebo rôznymi výraznými identifikátormi ako pásky, zábradlia, tabule. Ide o sprostredkovanie ľahko identifikovateľných upozornení nielen pre interných zamestnancov ale aj externých ľudí.

3. krok - Vizualizácia metrík

V rámci tohto kroku sa uplatňuje princíp rozhodovania a manažovania procesov na základe meraní a zozbieraných dát, ktoré sú zamestnancom okamžite k dispozícii. Takisto slúžia aj na spätné vyhodnocovanie progresu a vytýčenie nových cieľov prípadne nápravných opatrení.

Čo všetko možno merať:

  • prestoje
  • beh stroja
  • časy pretypovaní
  • nepodarkovosť
  • úrazovosť
  • kvalitu dodávok
  • schopnosti procesu
  • PPM
  • ...

4. krok - Vizuálny manažment

V tomto kroku sa snažíme všetky predošlé fázy pretaviť a zakotviť do firemnej kultúry a zdôrazniť dôležitosť dodržiavania štandardov. Cieľom je objasniť čo najjednoduchšie ideu „ prečo robíme veci tak ako robíme“.  Keďže ide o jeden zo základných pilierov firemnej kultúry, musí byť platný pre všetky články podniku bez výnimky.

Úspešnosť tohto kroku znamená:

  • správne pochopenie čo je a čo nie je normálne
  • zdôrazniť a rozlíšiť čo je plytvanie a abnormality
  • neustále hľadať možnosti zlepšovania sa
  • zjednodušovať ľudom prácu
  • zapojenie každého do vizuálneho manažmentu

 
Benefity vizuálneho manažmentu:
 

Benefity vizuálneho manažmentu

 

Vizuálny manažment v praxi:

Vizuálny manažment v praxi