5S predstavuje princíp štíhlej výroby so zameraním na organizáciu pracoviska, zvyšovanie bezpečnosti a kvality. Základnou myšlienkou tejto filozofie je odstraňovanie nepotrebných pomôcok a udržiavanie čistoty čo vedie k eliminácii plytvaní.
Pôvod metódy možno dátovať do doby okolo 16. storočia. Konkrétne cesty vedú do Benátok k staviteľom námorných lodí, ktorí takouto organizáciou dokázali znížiť spotrebu práce na lodi z niekoľkých dní až týždňov na pár hodín.
Princíp 5S ako ho poznáme dnes bol sformulovaný v spoločnosti TOYOTA inžiniermi Sakichi Toyodom, Kiichiro Toyodom a Taichi Ohnom. Stal sa zároveň súčasťou TPS (TOYOTA PRODUCTION SYSTEM). V TOYOTE si totiž už v tej dobe uvedomili, že každý článok výrobného reťazca, či už človek alebo samotné pracovisko zohráva dôležitú úlohu v kvalite a je preto nevyhnutné eliminovať kdekoľvek a akékoľvek druhy plytvania. Táto cesta povzbudzovania a zdôrazňovania nevyhnutnosti každého človeka na tvorbe pridanej hodnoty viedla k zvyšovaniu hrdosti zamestnancov na svoju prácu, čo vyvolalo ďalšie pozitívne efekty.
5S možno takisto považovať ako štart-efekt pre vznik ďalších princípov ako TPM, vizuálny manažment, JIT, Lean manufacturing, Kaizen a dokonca aj Six Sigma.
Prečo práve 5S?
5S predstavuje systém 5 japonských slov:
- VYTRIEĎ „SEIRI“
- ORGANIZUJ „SEITON“
- VYČISTI „SEISO“
- ŠTANDARDIZUJ „SEIKETSU“
- UDRŽIAVAJ „SHITSUKE“
5S – VYTRIEĎ
- NAJDÔLEŽITEJŠÍ BOD 5S
- oddeliť všetko nepotrebné, nechcené, nesúvisiace od potrebného
- zabrániť hromadeniu materiálu, komponentov, pomôcok
ÚČEL:
- efektívnejšie využitie priestoru
- zjednodušenie rozhodovania a realizácie úloh
5S - ORGANIZUJ
- každá vytriedená položka má „svoje miesto“
- beriem a odkladám položky na „to isté miesto“
- zabezpečujem okamžitý prístup k tomu „čo potrebujem“
ÚČEL:
- zavedenie systému na pracovisku = zvýšenie efektivity a produktivity
- dôležitým prvkom tohto kroku je VIZUALIZÁCIA NA PRACOVISKU
5S - VYČISTI
- definovanie „zón čistenia“
- udržiavanie čistoty všade a všetkými od manažérov až po operátorov
- Vytváranie dobrého dojmu pre zákazníka (interného a aj externého)
ÚČEL:
- zavedenie systému čistenia na pracovisku
- predchádzanie možným poruchám strojov, zraneniam, nekvality
- každý pracovník by mal začínať zmenu s čistým pracoviskom
5S - ŠTANDARDIZUJ
- štandardizácia predošlých aktivít
- zabezpečenie čistoty, produktivity, bezpečnosti a kvality
- Vytváranie dobrého dojmu pre zákazníka (interného a aj externého)
ÚČEL:
- upevnenie zásad predošlých 3S krokov
- ľahká detekcia odchýlok v štandarde
- pracujme všetci „rovnako“
5S - UDRŽIAVAJ
- posledný krok 5S
- disciplína dodržiavania predošlých bodov 5S
- 5S nie je jednorazová záležitosť, treba ju neustále aplikovať
ÚČEL:
- upevnenie filozofie 5S na pracovisku
- zabezpečenie neustáleho zlepšovania
- práca v tíme
- eliminácia plytvaní
- „vypestovanie“ návykov pre poriadok, presnosť a precíznosť