Vizuálny manažment možno považovať ako vrchol úsilia podniku o sprostredkovanie informácií v mieste ich potreby. V neposlednej rade ide o snahu dodržiavať "lean" zlepšenia jednoduchou, pochopiteľnou a stálou vizualizáciou po ich samotnej implementácii.
Podstatnú časť tohto prístupu tvorí vizuálne pracovisko, nakoľko sa jedná o miesto tvorby pridanej hodnoty. Využívaním princípov vizuálneho manažmentu na pracoviskách možno dosiahnuť prostredie, ktoré sa dokáže samostatne:
- regulovať
- organizovať
- sprostredkovávať informácie
Z pohľadu podniku a jeho samotných zamestnancov sa takýmto spôsobom zvyšuje:
- bezpečnosť
- poriadok
- kvalita výrobkov
- neverbálna komunikácia
- povedomie „kto sme a čo robíme“
- motivácia
- dodržiavanie štandardov
- pravdepodobnosť včasného odhalenia problémov
- úroveň rovnakej interpretácie informácií
- možnosť neustále zlepšovania.
Jednoduchou kontrolou správneho zavedenia vizuálneho manažmentu je orientácia nezainteresovaných ľudí na danom pracovisku, kedy by mali byť schopní odpovedať na otázky:
- kto?
- čo?
- kde?
- kedy?
- prečo?
- ako?
v rámci 5 minút.
Základné kroky vizuálneho manažmentu:
1. krok - Organizácia pracoviska
Táto fáza je reprezentovaná aplikovaním všetkých 5 krokov metódy 5S. Vychádzame z princípu bottom –> up, teda zo systému pracovisko –> celý podnik. Až po úspešnom implementovaní a dodržiavaní tohto kroku možno prejsť do ďalšej fázy.
2. krok - Vizualizácia pomocou zariadení
V tomto kroku sa snažíme všetky podstatné informácie ako indikátory nebezpečenstva, zvýšenej opatrnosti, limity, obmedzenia a vytýčenia plôch vizualizovať pomocou zobrazovacej techniky ako monitor, TV, displej alebo rôznymi výraznými identifikátormi ako pásky, zábradlia, tabule. Ide o sprostredkovanie ľahko identifikovateľných upozornení nielen pre interných zamestnancov ale aj externých ľudí.
3. krok - Vizualizácia metrík
V rámci tohto kroku sa uplatňuje princíp rozhodovania a manažovania procesov na základe meraní a zozbieraných dát, ktoré sú zamestnancom okamžite k dispozícii. Takisto slúžia aj na spätné vyhodnocovanie progresu a vytýčenie nových cieľov prípadne nápravných opatrení.
Čo všetko možno merať:
- prestoje
- beh stroja
- časy pretypovaní
- nepodarkovosť
- úrazovosť
- kvalitu dodávok
- schopnosti procesu
- PPM
- ...
4. krok - Vizuálny manažment
V tomto kroku sa snažíme všetky predošlé fázy pretaviť a zakotviť do firemnej kultúry a zdôrazniť dôležitosť dodržiavania štandardov. Cieľom je objasniť čo najjednoduchšie ideu „ prečo robíme veci tak ako robíme“. Keďže ide o jeden zo základných pilierov firemnej kultúry, musí byť platný pre všetky články podniku bez výnimky.
Úspešnosť tohto kroku znamená:
- správne pochopenie čo je a čo nie je normálne
- zdôrazniť a rozlíšiť čo je plytvanie a abnormality
- neustále hľadať možnosti zlepšovania sa
- zjednodušovať ľudom prácu
- zapojenie každého do vizuálneho manažmentu
Benefity vizuálneho manažmentu:
Vizuálny manažment v praxi: