TPM je skratkou pre "TOTAL PRODUCTIVE MAINTENANCE", čo možno doslova preložiť ako totálne produktívnu údržbu. Ide o systém krokov k zvyšovaniu efektívnosti strojov a zariadení priamym zapojením zamestnancov. Sekundárnym efektom je zvyšovanie morálky a uspokojenia pracovníkov v podniku.
V súčasnosti sa údržba už nepovažuje za neprofitabilnú činnosť. Práve naopak, stáva sa súčasťou každodenného života v podniku, kde plní úlohu „lekárskeho dohľadu“ nad strojmi a zariadeniami. Vo všeobecnosti možno pripísať TPM hlavnú úlohu v udržaní neplánovaných a núdzových opráv na minime.
Vznik TPM možno vystopovať do roku 1951, kedy bol v Japonsku predstavený koncept preventívnej údržby, aj keď pôvodom bol prebraný z USA. Spoločnosť Nipondenso vôbec ako prvá na svete implementovala systém preventívnej údržby na úrovni podniku v roku 1960. Autorom bol Seiichi Nakajima.
Tak ako ostatné princípy lean aj v TPM je nevyhnutný tréning zamestnancov v oblasti starostlivosti o stroje a zariadenia. Vo všeobecnosti vedie cesta k TPM týmito vývojovými úrovňami:
- Hasenie požiarov – žiadna plánovaná alebo preventívna údržba. V tejto fáze sa len „odstraňujú poruchy“
- Preventívna údržba – v podniku sa prejavujú znaky proaktívneho plánovania a riešenia problémov v údržbe
- TPM – predstavuje vrchol cesty podniku v údržbe. Ide o kombináciu preventívnej a plánovanej údržby s úplnou angažovanosťou zamestnancov
Tento postupný vývoj znamená delegovanie časti povinností oddelenia údržby priamo výrobným pracovníkom. Výsledkom tohto procesu je nielen uvoľnenie kapacít údržby a implementácia nových, hodnotu pridávajúcich činností do ich portfólia ale aj zmena samotného myslenia z:
„Ja vyrábam, ty si zodpovedný za opravu“ na „Všetci sme zodpovední za naše zariadenia, podnik a budúcnosť“
Podobne ako pri BOZP, kde je cieľom 0 nehôd tak aj v údržbe je snaha o dosiahnutie 0 porúch.
V neposlednom rade je v TPM dôležité zabezpečiť zber štatistík o zariadeniach ako:
- Dostupnosť zariadenia = pracovný čas - prestoje
- Výkonnosť zariadenia = čistý pracovný čas - straty
- Celková efektívnosť zariadenia = dostupnosť x výkonnosť x kvalita
Dôležitosť presnosti štatistických dát umocňuje fakt, že bez kvalitných podkladov nie je možné správne manažovať zariadenia a zabezpečiť tak procesy eliminácie porúch a neustáleho zlepšovania.
Najväčšie zníženie efektívnosti zariadení spôsobuje 6 veľkých strát:
- Prestoje na zariadení
- Poruchy strojov
- Nastavenia a prezoradenia strojov
- Rýchlosť a skryté straty
- Beh zariadenia naprázdno
- Zníženie rýchlosti
- Chyby
- Chyby v procesoch = nepodarky
- Dlhé nábehové kryvky
Pre lepšie pochopenie významu zabezpečenia systému preventívnej údržby bola zostavená pyramída druhov strát na zariadeniach, ktorá predstavuje hierarchiu vzniku poruchy.
Ako bolo už spomenuté v predošlých odsekoch, hlavnou silou v boji proti eliminácii strát zohrávajú malé tímy výrobných pracovníkov, ktoré vytvárajú predpoklady na implementáciu systému autonómnej údržby. Ich význam spočíva v neustálej kontrole, zázname a odstraňovaní akýchkoľvek drobných porúch na zariadeniach výsledkom čoho je:
- zvýšenie CEZ a životnosti strojov
- lepšie pochopenie činnosti strojov
- tréning a rozvoj schopností
- nastavenie štandardov prevencie pred stratami
Na poslednom obrázku možno vidieť jednotlivé úrovne TPM, t.j. stratégiu podniku k jej implementácii: